donderdag 10 oktober 2013

Inspringspel

In dramatisch spel leerden we een nieuwe werkvorm kennen: het inspringspel. Hierbij moeten de leerlingen een bepaalde situatie voorstellen door telkens iemand aan het toneel toe te voegen. Eerst komen er 1 à 2 personen op het toneel, dan volgt iemand anders, daarna nog iemand tot het volledige groepje de situatie voorstelt.

Geen les drama zonder opwarming! In de opwarming geven de leerlingen in een kring een onzichtbare doos door aan elkaar. De ene doos is heel zwaar, terwijl de andere zo licht is als een veertje! De leerlingen reageren gepast op elkaar.






In groepjes moesten de leerlingen een plaats bedenken, bijvoorbeeld de bioscoop, de supermarkt, de bibliotheek enzovoort. Die plaats moesten ze dan duidelijk maken aan het publiek door middel van een inspringspel.

Allereerst brainstormen de verschillende groepjes hoe ze hun inspringspel zullen vormgeven.




Daarna tonen de leerlingen hun voorstelling aan de anderen. Het publiek probeert de plaats te raden. Hieronder enkele sfeerbeelden van de voorstellingen van de groepjes.